مبحث 23 مقررات ملی ساختمان به بررسی ضوابط مرتبط با دسترسی وسایل نقلیه و عابران پیاده به ساختمان و مدیریت ترافیکی شبکه معابر بلافصل کارگاه میپردازد. این مبحث با هدف ایجاد محیطی ایمن، کارآمد و روان برای تردد در اطراف و داخل ساختمانها تدوین شده است.
دانلود PDF مبحث بیست و سوم مقررات ملی ساختمان
درجهت سهولت دسترسی به محتوای مبحث 23 که مربوط به الزامات ترافیکی است، میتوانید از طریق دکمه زیر فایل PDF این مبحث را دانلود کنید.
اهمیت مبحث بیست و سوم
- ایمنی: رعایت این مبحث به افزایش ایمنی تردد در اطراف ساختمانها کمک میکند.
- کارایی: با رعایت این مبحث، ترافیک روانتر شده و در نتیجه کارایی سیستم حمل و نقل افزایش مییابد.
- زیبایی شهری: رعایت این مبحث به بهبود کیفیت بصری محیط شهری کمک میکند.
- کاهش هزینهها: با برنامهریزی صحیح ترافیکی، هزینههای ناشی از ترافیک کاهش مییابد.
سرفصل های مبحث بیست و سوم مقررات ملی ساختمان
کلیات
اصول اثرسنجی ترافیک ساختمان ها
ضوابط ایمنی ترافیکی ساختمان ها
ضوابط ترافیکی داخل ساختمان ها
پیوست 1، 2، 3 و 4
نکات مهم مبحث 23 در آزمون نظام مهندسی عمران
- تعریف محدوده بلافصل ساختمان: شناخت دقیق محدوده ای که مبحث 23 بر آن حاکم است، برای تحلیل و طراحی صحیح بسیار مهم است.
- سطح خدمت معابر: درک مفهوم سطح خدمت و ارتباط آن با نوع کاربری ساختمان و حجم ترافیک برای تعیین مشخصات هندسی معابر ضروری است.
- پارکینگ: محاسبه دقیق تعداد، نوع و ابعاد پارکینگ مورد نیاز ساختمان بر اساس ضوابط مبحث 23 از اهمیت بالایی برخوردار است.
- دسترسی عابران پیاده: طراحی پیادهروها، رمپها و سایر تسهیلات مورد نیاز برای عابران پیاده با توجه به ضوابط ایمنی و استانداردها الزامی است.
- مدیریت ترافیک کارگاه ساختمانی: تدوین برنامه مدیریت ترافیک کارگاه ساختمانی و اجرای آن طبق ضوابط تعیین شده در مبحث 23 الزامی است.
- اثرسنجی طرحهای ترافیکی: توانایی ارزیابی تأثیر طرحهای ترافیکی پیشنهادی بر ترافیک منطقه و استفاده از نرمافزارهای شبیهسازی ترافیک برای مهندسان عمران ضروری است.
- عناصر کنترل ترافیک: آشنایی با انواع علائم، خطکشی، جداکنندهها و سایر عناصر کنترل ترافیک و کاربرد آنها در طراحی معابر.
- تجهیزات حمل و نقل عمومی: توجه به تأمین دسترسی مناسب به ایستگاههای اتوبوس، مترو و سایر وسایل حمل و نقل عمومی در طراحی پروژهها.
- دوچرخهسواری: فراهم کردن امکانات مناسب برای دوچرخهسواری مانند مسیرهای دوچرخه و پارکینگ دوچرخه.
- افراد دارای معلولیت: طراحی فضاهای شهری و ساختمانها به گونهای که برای افراد دارای معلولیت قابل دسترسی باشد.
نکات مهم مبحث 23 در آزمون نظام مهندسی معماری
- درک مفاهیم پایه ترافیک: معماران باید مفاهیمی مانند سطح خدمت معابر، پارکینگ، دسترسی عابران پیاده و مدیریت ترافیک کارگاه را به خوبی درک کنند.
- اهمیت طراحی پیادهروها: طراحی پیادهروها با عرض مناسب، شیب مناسب و مصالح مناسب برای تردد عابران پیاده از اهمیت بالایی برخوردار است.
- توجه به پارکینگ: محاسبه دقیق تعداد و نوع پارکینگ مورد نیاز ساختمان و طراحی مناسب پارکینگها با توجه به ضوابط مبحث 23 ضروری است.
- ایجاد دسترسی آسان برای وسایل نقلیه: طراحی رمپها و مسیرهای دسترسی به ساختمان به گونهای که برای وسایل نقلیه مناسب باشد، از اهمیت بالایی برخوردار است.
- مدیریت ترافیک در اطراف ساختمان: معماران باید در طراحی ساختمانها به گونهای عمل کنند که ترافیک در اطراف ساختمان به حداقل برسد و از ایجاد ترافیک سنگین جلوگیری شود.
- توجه به افراد دارای معلولیت: طراحی ساختمانها به گونهای که برای افراد دارای معلولیت قابل دسترسی باشد، از جمله الزامات مبحث 23 است.
- هماهنگی با طرح جامع ترافیک: طرحهای معماری باید با طرح جامع ترافیک منطقه هماهنگ باشد.
هدف از انتشار مبحث بیست و سوم
- ایجاد دسترسی آسان و ایمن: فراهم کردن دسترسی مناسب و ایمن برای وسایل نقلیه و عابران پیاده به ساختمانها.
- کاهش ترافیک و آلودگی: مدیریت ترافیک در اطراف ساختمانها و کاهش ترافیک و آلودگی محیط زیست.
- بهبود کیفیت محیط شهری: بهبود کیفیت بصری محیط شهری و ایجاد هماهنگی بین ساختمان و محیط اطراف آن.
تاریخچه ویرایشهای مبحث بیست و سوم مقررات ملی ساختمان
آخرین ویرایش مبحث بیست و سوم در سال 1401 انجام شده است.